Sök

Köpvillkor

DESSA ÄR VÅRA KÖPVILLKOR SOM MÅSTE GODKÄNNAS I SIN HELHET NÄR DU BESTÄLLER.

Har du genomfört en order så har du godkänt dessa köpvillkor i sin helhet. 

Vi förbehåller oss rätten att inte sälja till privatkund (eller företagskund) om denne upplevs av
oss som tjafsig eller ställer orimliga krav. 
Med andra ord så förbehåller vi oss rätten att sälja
till vem vi vill, och vägra sälja till vem vi vill. Vi förbehåller oss rätten att inte skicka varor
innan vi erhållit betalningen.


Denna nätbutik är endast inriktad till privatpersoner.
Företag ombedes att kontakta oss via telefon eller e-post.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret på den vanligaste frågan:

-"jag kan inte välja fraktsätt".
-Alltså att ej kunna genomföra ordern i "kassan". 

-det beror på att du ej kommit upp i minst 500 kr i varuvärde. 500 kr är vår minsta order.
-endast ordarar på 500 kr eller mer kan genomföras i nätbutiken.
-Fraktfritt från 3000 kr inklusive moms.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Information om företaget
Seitanfoods International AB saluför veganska (helt vegetabiliska) produkter till privatpersoner och företag inom Sverige.
Många av våra varor är ekologiska och vi har certifiering för ekologisk hantering/produktion.

Orderbekräftelse

Vi skickar en personlig orderbekräftelse till dig när din beställning är genomförd.
Observera att detta kan dröja några timmar eller till dagen efter, eller närmaste arbetsdag om det är helg/röda dagar.
Du får även en automatisk orderbekräftelse så snart du klickar igenom order.
Då vissa produkter ibland kan vara slut eller ha "dåligt datum" så skickar vi alltid 
en personlig orderbekräftelse för att meddela om något måste ändras eller om något fattas. Om det finns "frågetecken" om
något så stämmer vi alltid av detta med dig som kund per E-post eller telefon.

Leveranstid

Varor skickas måndag-torsdag vardagar. Ibland på fredagar. 
Leveranstiden är normalt mellan 1-3 arbetsdagar beroende på var i landet kunden bor. 
Till de allra flesta orter tar det 1 dag eller "över natten" i dagligt tal. (Gotland, Östersund och andra väldigt avlägsna orter undantaget).

Leveransvillkor privatkund:

Varor skickas med DHL till en så kallad "DHL Servicepoint" (ombud). Det är oftast en butik, kiosk eller liknande).
När paketet är bokat för transport skickas information ut via e-post från DHL att paketet är på väg till dig.
När paketet har anlänt till DHL Servicepoint skickas information ut via SMS eller e-post. 

Angående transport av kylvaror:

Flertalet produkter i vår nätbutik är kylvaror. Det betyder att tillverkaren har bedömt att varan skall
förvaras kylt, oftast 2-8 grader. Eftersom produkterna är helt vegetabiliska och visat sig vara mycket tåliga
mot att fördärvas/bli dåliga genom värmepåverkan, har vi på Seitanfoods gjort bedömningen att de klarar
att fraktas en eller flera dagar okylt. Vi har skickat mer än 8000 paket sedan 2011, och det har aldrig varit
något problem med hållbarheten. Om en produkt har blivit dålig så har det i stort sett alltid haft att göra
med att den varit defekt från fabrik, eller fått någon skada så att luft/bakterier kunnat tränga in. Dessa problem
är oerhört ovanliga - knappt ens ett fall per år. 

Vi har alltså genom lång erfarenhet av produkterna konstaterat att det fungerar väl att skicka dem med
"vanlig" frakt (DHL paket) istället för kylfrakt. Att skicka med kylfrakt hade ej varit ekonomiskt försvarbart
då sådan kan kosta 500 kr eller mer, och till ingen påvisbar nytta.

Under årets varmaste månader kan vi - om vi bedömer att behov finns - lägga i kylklampar i paketen eller
runt vissa produkter. I nuläget har vi inga produkter i lager som vi bedömer vara så pass känsliga. 
Vi debiterar ingen kostnad för kylklampar till dig som kund.

Att skicka paket med kylklampar, frigolit och liknande vore dock mestadels slöseri med pengar
och belastar miljön i onödan. Om produkterna är tåliga, vilket våra är, så tillför kylklamparna / frigoliten
ingen påvisbar nytta. Det är alltså svårt eller omöjligt att bevisa att användandet av dem tillför värde på
något sätt, eller att de hjälper till att bevara produkten på ett sätt som är nödvändigt. Eftersom produkterna
är utomordentligt tåliga så bedömer vi att de ej påverkas nämnvärt / mätbart av att fraktas 1-2 dagar utan
kylning. De flesta av våra produkter är vacuumförpackade eller packade i modifierad atmosfär (skyddande gas)
vilket innebär att de är utomordentligt hållbara. 

Vissa andra nätbutiker, t.ex. i utlandet, erbjuder kunden att köpa frigolitlådor/kylklampar, men vi har valt att
inte göra det eftersom det ger kunden en falsk bild av att det skulle vara farligt/osäkert att inte välja detta, samt
att vi är övertygade om att dessa frigolitlådor och kylklampar faktiskt inte fyller någon nödvändig funktion då det
ej kan påvisas att de tillför eller bevarar produkternas faktiska hållbarhet. Givetvis lägger vi i isklampar om det är
väldigt varmt ute och vi bedömer att det behövs. 

För större ordrar kan det vara befogat med en kyltransport, om ni är många som beställer och det
skall fraktas på kvarts- eller halvpall. Kontakta oss för offert! 

De flesta paket kommer fram inom ett dygn. De orter som kräver två dygn är främst Gotland, Östersund, Luleå
och andra orter som ligger långt bort från de större städerna. Men även om transporten kräver 2-3 eller ännu 
fler dygn så bör det inte vara något problem med hållbarheten.

Trots detta så kan det vara så att den totala hållbarheten faktiskt förkortas något genom att produkterna
skickas okylt, så du som kund måste vara medveten och införstådd med det. När du genomför en
order hos oss så uppdrar du samtidigt åt oss att skicka varorna till dig med den transportmetod som står till buds. 
(såvitt avhämtning inte sker i Motala).

När du har betalat din order, vilket oftast skall ske i samband med att ordern läggs, övergår ägarskapet för
varorna till dig. När du har genomfört och betalat ordern är varorna alltså dina, precis som i en fysisk butik
när kunden går genom kassan. 


Avhämtning från vårt lager i Motala:
Detta är möjligt efter överenskommelse med oss per telefon eller e-post. Dock måste avstämning ske
dagen före eller helst med längre framförhållning.

OBS: Vi skickar ENDAST till DHL Service Point.
INGA speciallösningar utföres (inga andra transportörer). 


För att få ut paketet: m
edtag legitimation samt sändningsnumret till ombudet.

Sändningsnumret skickas via SMS till angivet mobilnummer och även via e-post.

Vi ber dig som kund att hämta ut ditt paket omgående efter att det anlänt hos närmaste DHL-ombud eftersom 
det oftast är kylvaror du har köpt. De klarar en okyld resa på några dagar men ska givetvis in i kylen så snart det går.

Kontakta oss snarast om du inte får någon avisering med sändningsnummer inom 1-2 arbetsdagar från
det att paketet borde vara framme. Om vi har meddelat att paketet BORDE vara framme en viss dag, så är det det som gäller.
När vi bokar en transport så skall det automatiskt gå ut ett e-post från DHL till dig som kund med nödvändig information om sändningen. 

OBSERVERA att paketet mycket väl kan vara framme på ombudet även om du inte har fått sms/mail aviseringen.

Ansvaret för att skicka aviseringen på rätt sätt ligger på DHL, inte Seitanfoods. Dock är det vårt ansvar att korrekt ha infört
kundens/ditt telefonnummer/E-postadress i fraktbokningen så att aviseringen kan utföras korrekt. 


OBSERVERA att du INTE behöver ha fått nämnda avisering för att kunna få ut paketet.
Det som behövs är att paketet har kommit fram och att du har sändningsnumret som du alltid kan få av oss.

Kontakta alltid oss på Seitanfoods vid problem med DHL ombud (t.ex. om de säger att paketet inte är där fast det borde vara det).
Med andra ord: vi reder ut leveransproblem - du bör inte kontakta DHL själv (bättre att vi gör det åt dig). 

Ångerrätt

Observera att returrätt/ångerrätt inte gäller livsmedel enligt distanshandelslagen. Varor bytes ej.
Vi lovar att alltid skicka varor av fullgod kvalitet. OBSERVERA att vi har en "rabatt" / "rea" -kategori i nätbutiken där vi ofta säljer ut produkter billigt
som har passerat så kallat "bäst före-datum". Du är införstådd med detta om du köper sådana produkter. 

Minsta ordersumma

För att kunna genomföra en beställning krävs en minsta ordersumma på 500 kr. Frakt tillkommer. Fraktfritt vid order på 3000 kr eller mer.

Personuppgifter

Dina kunduppgifter lagras endast i vårt affärssystem. Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs eller används till reklamutskick från tredje part.

De uppgifter du lämnar till oss kommer endast att behandlas inom företaget. 


Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar samt prisjusteringar på vår websida samt webshop utan föregående avisering.